V novembri 2014 sa séria Call of Duty dočkala premiérového dielu od nového vývojára, Sledgehammer Games. Z druhej svetovej vojny a alternatívnej súčasnosti sme sa presunuli do druhej polovice 21. storočia, kde vedecký pokrok priniesol nové spôsoby vedenia boja. Zatiaľ čo dnes sú exoskelety len vo vývoji, v tejto hre môžeme naplno využiť ich potenciál.
Vzhľadom na to, že som preložil prvé tri diely série, teda Call of Duty, datadisk United Offensive a Call of Duty 2, dlho som pomýšľal na preklad niektorého z novších pokračovaní. Vedel som, že sú tam technické prekážky, ktoré nebude jednoduché prekonať, preto som to roky odkladal.
Minulé leto som sa však konečne odhodlal, že sa dôsledne pozriem na súbory v Call of Duty: Ghosts a pokúsim sa pripraviť technickú stránku prekladu. Výsledok bol nad očakávania, podarilo sa mi vytvoriť program, pomocou ktorého bolo možné upravovať herné texty len s minimálnymi obmedzeniami. Po vydaní Advanced Warfare bolo potrebné pripraviť ďalší program, pretože autori sa rozhodli použiť inú kompresiu než v predošlých dieloch. Po tejto prekážke však prišlo radostné zistenie, že úprava textov skutočne funguje.
Keďže išlo o populárnu hru, oslovil som prakticky všetky internetové obchody s ponukou na spoluprácu, o ktorú ale nemal nikto záujem. Preto som vo februári napísal článok, kde som vás, hráčov, žiadal o príspevok na kúpu hry. Koncom apríla bola zbierka úspešná, ale vtedy som už bol naplno zavalený inými povinnosťami. To je takisto dôvod, prečo sa preklad podarilo dokončiť až teraz.
Na samotnej lokalizácii bolo po všetkých stránkach veľa práce. Dva spomínané nástroje bolo potrebné prepracovať a dokončiť, okrem toho som musel pripraviť ešte 3 ďalšie. Jeden na pohodlnú inštaláciu do všetkých verzií, dva na pomoc pri úprave písiem. Tých bolo v hre neuveriteľných 20 (ukážku textúry s písmami som dával aj na kartu projektu).
Ako prvé boli prekladané všeobecné texty, ktorých hra obsahuje vyše 7000 riadkov. Vždy považujem za dôležité, aby bol na ponuky kladený veľký dôraz. Takéto texty, najmä v nastaveniach, pôsobia zmätočne, ak sú preložené nezmyselne, nekonzistentne, s chybami, prípadne sa na jednu funkciu používa viacero preložených názvov, ako to býva bežné dokonca aj v oficiálnych prekladoch.
Následne som preložil samotné misie. Môžem povedať, že od prvých dielov Call of Duty prešiel ich scenár veľký kus cesty. Už to nie je tak, že jadrom textov sú vojenské výkriky, teraz ide o najmä o rozprávanie príbehu a vykresľovanie charakterových vlastností. Ako vo všetkých prekladoch, snažil som sa, aby príbehové texty boli dobre čitateľné a zneli prirodzene.
Prekladanie si vyžadovalo veľa súbežného testovania najmä kvôli krátkym textom, ktorých správny význam vyznel až z kontextu misie. Osobitou kapitolou bol preklad technických výrazov. Ak pre nejaké existoval správny slovenský ekvivalent, použil som ho. Opäť som sa veľa naučil, od leteckých termínov až po slovenské výrazy opisujúce premenu húsenice na motýľa.
Napokon vám prinášam slovenskú lokalizáciu príbehového režimu Call of Duty: Advanced Warfare, ktorá by mala byť dôsledne otestovaná a plne funkčná so všetkými verziami hry od 1.00 až po 1.19. Režimy pre viacerých hráčov preložené nie sú, preto môžete bez obáv hrať cez internet. Ako som spomínal, vytvorené nástroje sa dajú použiť na predošlé diely hry, preto existuje šanca, že sa časom ku niektorému vrátim. Budem rád, ak mi na preklad napíšete spätnú väzbu, prípadne dáte tip na ďalší preklad.
Aby som nezabudol, na lokalizácii majú veľkú zásluhu jedenásti z vás, ktorí sa rozhodli prispieť na jej vznik. Ukázali tým, že záujem o slovenské preklady hier stále existuje. Hoci som vás tentokrát nijako neodmenil, rozhodne na to budem myslieť pri ďalších prekladoch a niečo pre vás vymyslím. Ak si prajete byť uvedení len pod prezývkou, napíšte mi do komentára alebo na mail a upravím to.
Túto lokalizáciu podporili:
Jakub Brož
Lukáš Červenka
Peter Chajdiak
Tomáš Chovanec
Martin Horváth
Martin Hudek
Roman Jurok
Matej Lipka
Tomáš Ledény
Sarakat
Radek Pich
Roman Zima
Slovenský preklad hry Call of Duty: Advanced Warfare (10 MB)